måndag 23 mars 2009

härligt fiske!




jag var ute för några dagar sedan och pimplade abborre i sjön västra silen klockan var runt 16 tiden och solen lös otroligt vackert. Skarpa stickande strålar men ändå var ljuset härligt doft. vinden var 0 och det var runt 4 grader varmt, allt var perfekt. redan i första hålet på ca 20 meters djup tog den första abborren. ett prakt exemplar.

en romstint hona på 4-5 hg.
på vägen upp i hålet sprutade det ut löjja ut abborrens käft.
jag var tvungen att fota fisken.





Solens strålar förvandlade abborren till en av dom finaste fiskar jag set med sina glödande röda fenor och svarta ränder veknade hjärtat mitt och jag kunde inte ta hem abborren till mat fisk som var mitt mål för fisketuren. abborren släpptes ner i hålet igen och simmade tacksamt och sakta ner till det svart djupet. jag såg upp mot solen och njöt av att den svenska vintern verkligen kan ge människan upplevelser som helar kroppen från fötterna upp till huvudet och stunder man minns länge.

fisket fortsatte och abborrarna visade sin bästa sida flera fina abborrar i verje hål man borrade några fick sin frihet åter men vissa tog jag upp till mat inför kvällen. jag hade en 2 riktigt rolika timmar på isen. några kilo abborre fick känna stålet i pirken innan kroken på pirken plötsligt hade lirkats bort och det fick bli mitt avslut för dagen.
jag var riktigt nöjd. ett tiotal fina stekabborrar fick följa med hem till pannan och jag vill lova att den var god efter en sådan underbar dag på isen. nästa fisketur blir till helgen och då är det riktat gäddfiske som gäller. jag känner redan nu att en monster gädda kommer fasta på min kameralins.
skit fiske på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar