onsdag 13 maj 2009

ett litet kvällsfiske


Ja då har man varit ute på ett litet kvälls fiske,
med resultat man med respekt visar upp här på bloggen.
Ett nytt personbästa för min del en härligt fin Öring. Den pressade ner vågen till 6,2kg 86 cm lång och hade en omkrets på 44cm vilket betyder att jag har ännu en guldnål att hämta. Och det är min femte guldnål på mindre än ett år!
Fisken tog på en svart bomber med en djup paravan.
Under självaste smällen (hugget) så stack den direkt upp till ytan och gjorde några riktigt magiska hopp! den första minuten av drillingen så var fisken cool lugn men när den närmade sig båtet så kom kampen som öringen är så känd för! höga hopp, hårt stångande skalle, feta strömvirvlar från den breda paddeln till fena! Minuterna med denna makalösa fisk var underbara styrkan fisken visade satte sig djupt in i ryggmärgen på mig! Helt Otroligt!
När jag tillslut kunde hand fånga fisken och försiktigt lyfta upp den ur vattnet fick jag även se hur otroligt vacker fisken var. Den var för vacker! Jag kunde inte Dräpa en sådan stridbar och vacker fisk.
Så det fick bli som vanligt, fisken fick sin frihet åter..
jag satte försiktigt fisken ner i vattnet igen.
Allt var så fridfullt tiden stannade när både jag och den praktfulla fisken fick hämta andan igen, Öringen var redo att simma iväg och den simmade lugnt ner mot djupet igen.
vad ska man säga? arten Salmo trutta är en fisk, en fisk som är alltid är lika vacker och förmodligen kommer denna fisk alltid förväna oss med sin rå styrka..
Hade gött och skitfiske på eder
mvh jimmy "jerkbo" johansson

1 kommentar: