tisdag 9 juni 2009

Abborre (Perca fluviatilis)


Svenska rekordet för sportfiske är fångad i en liten sjö där man planterade ut abborre i viss storlek, rekordet ligger på 3,15 kg. En annan onaturlig påverkan som leder till stora abborrar är varmvattensutsläpp till exempel från kärnkraftverk, där den ökade vattentemperaturen gör att fisken växer fortare.

(text från Wikipedia)


Vad jag vet så är abborren tagen i lysekil på vinter fiske av någon finsk man.
Lite illa att svenska rekordet på abborre kommer från något liknande "put and take" vatten
jag undrar hur stora Abborrarna blir naturligt? kommer jag eller någon annan någonsin få chans till att ens närma sig det svenska rekordet?
nu när det inte finns sådana vatten längre.
Rekordet är en
fisk som på onaturligt sätt har odlats upp och sätts ut i ett vatten, växt till sig ytterligare med åren med förmodligen mycket fettma som bas i vikten..
kan jag göra samma sak? odla upp en abborre i mitt akvarium mata med konstgjord mat. sätta i den i ett tjärn och sedan nöta på för att sedan få ett svenskt rekord?

OBS! om någon har något att tillägga, eller vill snacka om det? skriv på gästboken!
är detta rätt eller fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar