fredag 16 januari 2009

mat tipps!


alla kan hålla med om att maten alltid smakar godare ute visst det finns gränser som bilden här brevid



- kol grillad gädda njaa inte i dag kanske!







jag ska ge er ett riktigt gott och engkelt mat tipps jag fick lära mig på sportfiskegymnasiumet jag gick på.



receptet är lätt men väldigt smakrikt.


i det här fallet använde jag regnbåge som jag hade fileat

ingridienser:
ca 1kg regnbåge (som fileas)
mögelost
lite färsk dill
knekebröd
smör
och det var allt !
man lägger filerna i folie lägger på lite dill det gör smak och fisken blir mkt mer färg stark. När du gjort det lägger du i mögelosten som du skurit och fördelat jämt över den fileade fisken. Sedan sluter du igen folien snyggt och tätt så inte osten rinner ut i glöden, för glöd ska det vara riktig glöd som på bilden här.


låt fisken ligga i glöden i ca 15-20 min



när du tror fisken är klar så vecklar du ut den på en plan yta om köttet lossnar lite lätt så är fisken klar låt den kyla någon minut


när det är gjort så är fisken redo att avnjutas
servera fisken på det smörade knekebrödet och ät


jag vet att det finns folk som är livrädda för saker som har med mögel att göra! jag klandrar er inte, jag var likadan tills jag fick smaka den här maträtten jag lovar er att ni inte kommer bli besvikna

även om fisket skiter sig för er så förgyller den här maten fisketuren och ger en riktigt fin matupplevelse..

skit fiske på er alla!

2 kommentarer:

  1. Tackar:) har löst problemet nu. Ser skit gott ut föresten;)

    SvaraRadera
  2. tackar tackar du:) inga problem..

    SvaraRadera