torsdag 12 februari 2009

härlig dag!




Det har varit en riktigt härlig pimpelfiske dag i dag. det var längesedan jag fick se solen under hela fisketuren. men det var inte varmt för det, ca 17 minus i morse. så fisken var inte på hugget den heller. knappt 20 fiskar och 70% av dem var medelstora mörtar eller "mott" som vi säger här hemma. i det solljuset som var i dag så var faktisk mörten otroligt fin att se på, som ni ser på bilden här till höger så refexteras flyt overallen i fjällen. det såg ut som om mörten hade ett tunt lager med vittguld över sig. anledningen till att jag nästan bara fick mört är att abborren är väldigt inaktiv nu pga av att den måste legrera trycket i sin slutna simblåsa, det kan ta något dygn. och under tiden abborren gör det varken rör den sig eller äter något alls (nästan). så då är det lite knapert med abborre nu. jag träffade även en äldre man i dag förmodligen en riktig pimpelräv han åkte runt på isen med sin bil fram och tillbaka flera ggr. tillslut körde han fram till mig och började prata. han tog fram en djupkarta över sjön och visade att det skulle var en djuphåla en bit ifrån mig. djuphålan var ca 2 meter djupare än den övriga sjöns djup så det var riktigt intressant information. han tog med mig till plattsen för lite testfiske. abborren högg inte så bra men lite fisk blev det allt. det ska bli kul att se hur den nya plattsen funkar sen när abborren börjar bli på slita min pirk i stycken humör!


det blir en snabb fisketur i morgon innan jag åker iväg till örebro över helgen. men sen kör jag stenhårt nästa vecka efter både gädda och abborre. jag är även sugen på lite regnbågsfiske snart men än så länge vågar jag inte köra den gamla o plogade skogsvägen. så det blir när det blir,
Ha det gött och skit fiske på er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar