torsdag 5 februari 2009

Jag kom, Jag såg, Jag segrade!



dagens fiske!




det här hart varit en dag jag kommer minnas i resten av mitt liv, Den dagen jag segrade över en av en av abborrarnas giganter! Stor fan i egen hög person fick i dag ännu en gång mäta sina grafter med mig den här gången gick jag äntligen som segrare i striden!


dagen började som vanligt jag stack ut till mitt vanliga pimpel vatten och till mitt heta abborrställe.. jag pimplade abborre så klart men jag tog med en betes hingk för jag har planer på att angelfiska igen i morgon.

jag fick abborrar och mörtar i lagom angelstorlek och hingken fylldes efter en stund.

men jag fortsatte fiska på 23 borrhål innan fisket avslutades.

efter en stund hittade jag ett ovanligt hett abborrställe det högg på fina abborrar innan jag ens började sätta pirken i rörelse. men det var något stort där nere o djupet och väntade på rätt stund att sluka ett byte. jag krokade av en abborre och ner med pirken igen samma sak hände jag han knappt få rörelse i pirken innan en hårt hugg kom mot hugget sättes och jag kände tyngd i spöt! rusning efter rusning kom men jag fick sakta upp fisken mot hålet. jag såg hur vattnet i hålet började gunga. hela kroppen var fylld av glädje och jag njöt när jag

hörde hur rullen böna om att få vila! fisken drillades in mot hålet igen och jag fick se den! och gissa vad det var en gädda, jag fick ner handen och skulle greppa fisken han gjorde ett ruskande innan jag fick tag i gäddan. linan gick av och gäddan fick sin frihet igen lite tidigare än vad jag hade tänkt.

jag fick plocka fram min reserv pirk som är den största storleken av bergman pirken jag skar av en bit fiskkött och fäste på kroken, det kan vara riktigt hett om man är sugen på att kampas med lite större fisk.

jag borrade ett nytt hål ca 15 meter ifrån där gäddan hade huggit jag tänkte att den förmodligen hade jagat där ett tag och skrämt bort dom större abborrarna.

hålet var klart och jag sänkte ner min bergmanpirk jag dunkade pirken i botten lite längre än vanligt och sedan höjde jag pirken 1dm över botten och var helt stilla ett försiktigt nyp i pirken kom jag gjorde 2 små lock ryck, och var stilla med pirken igen nu small den på och den här fisken menade allvar den hade huggit för att döda en 4-5 meters rusning kom och jag tänkte det att fan vad gäddorna var på hugget i dag. men efter rusningen kom några väldigt välbekanta korta hårda knyckningar i spöt. jag förstog vad som hade hänt stor fan hade tagit på min fisk agnade bergmanpirk! jag lättade lite på slitbromsen för att inte abborren ska kunna slå sig loss jag fick upp den sakta meter efter meter jag fick se den i hålet och nu fattade jag på riktigt att jag verkligen hade på den största abborren jag någonsin sett i verkligheten. abborren ville inte ge upp än det fortsatte slå med hela kroppen kraften i slaget var säkert så kraftigt att den skulle kunna slå in en 5 tums spik i ett ek träd. jag såg att han började tröttna han han vände sig på sidan och jag tvingade in abborren i hålet jag gick försiktigt ner på knä, ner med handen i borrhålet och jag fick ett stadigt grepp om abborren. jag la den försiktigt ner på mitt redskaps hållare. jag mätte fisken till hela 53 cm lång och otroliga 2175g jag hade slagit mitt förra Pb med nästan 3hg. en otroligt obeskrivlig känsla strömmade genom hela kroppen jag ville skrika så hela värden fick veta att jag äntligen hade spräckt 2 kilos gränsen. men innan jag kunde njuta av min lycka fotade jag fisken och gav den sin frihet åter.

fisket i dag har förvandlat år 2009 till ett år att aldrig glömma.

skitfiske på eder alla!

2 kommentarer:

  1. Fan va kul;) Härlig abborre!! Blir sjukt avensjuk;)Det värkar som om den sjö du pimplar i är jävligt bra!

    //skitfiske på dig

    SvaraRadera
  2. Faaaan, vad fin den va.
    Stort grattis !!!!
    Z..

    SvaraRadera