fredag 20 februari 2009

kvällens lakfiske!



den så kallade guidningen jag hade i dag vill jag inte ens prata om. det snöade från vi började fiska tills vi slutade. så ni kan själv tänka er vilken sorts fiske vi hade. så jag lägger den gudningen bakom ryggen och fortsätter frammot. jag fick även träffa Preben Mortensen i dag igen. alltid lika kul, han har nog hur många jakt och fiske historier som helst att berätta. när jag berättade för han om dagens fiske skrattade han ut mig, lite smått pinsamt faktiskt och jag har en känsla av att Preben kommer låta mig få höra om den här dagen om och om igen.. hehe.


Lakfisket då, jo allt gick faktiskt riktigt bra. 7 lakar fick känna på vinter luften i dag och sex av dem fick även en klubba i skallen. när vi kom till plattsen vi hade valt ut såg vi 2 andra fiskare där jag blev ivrig och skyndade mig dit för att suga information om stället vi tänkt fiska på. och jo vist lakplattsen hade sina historier om monsterlakar på 80-85cm vilka drömfiskar! så nu förstår ni vart jag kommer vara några nätter nu ett tag. iallafall vi satte ut 5-6 ismeten och det tog inte allt för lång tid innan första fällningen kom. laken som huggit hade förmodligen mumsat på strömming filen en stund och när vi gick vår runda för att kolla över angendonen så började laken röra på sig så den small precis när vi var framme vid donet. det slog lock för öronen men bror min slängde sig över donen och satte mothugg! vilket egentligen inte hade behövts för laken hade kroken långt ner i tarmen. så det var bara att nacka den. sen efter det gick vi till dom 2 andra fiskarna och små pratade. efter en stund såg jag vilka dem var vi räknas nästan som grannar. Jan och Nicklas heter dem och dom visade tydligt vart skåpet ska stå! dom hade verkligen den rätta lakfiske känslan en känsla jag absolut inte har hittat än. men jag hoppas den kommer den med tillslut. han Jan som var där berättade om en lake han fick där för 2 års sedan fisken var 80cm lång och han tippade att den vägde runt 4 kilo, respekt!
Nicklas krokar av

Början på Jans lakhög

Jan och Nicklas stod för nästan alla lakarna så dom fick ta med allihopa. innan dom stack hem skrek dom lakstuvning och önskade fortsatt skitfiske på oss, dom orden slog in med för vi fick ett riktigt skitfiske efteråt.
Men nu vet jag var laken finns och nästa fiske blir redan i morgon kväll och under dagen blir det riktat fiske efter gädda och självklart lite abborrfiske..


Skit fiske på dere!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar