onsdag 29 april 2009

Gäddtrolling (esox lucius)


Senaste fisken är denna otroligt väl konditionerade gädda, Fisket skedde på Järnsjön (södra sidan) och gäddan blev faktiskt dagens enda fisk i båten, jag tror jag hade ett hugg till med det är jag är säker på för jag vet att det går upp en grundtopp som man kan fastna i ibland. Gäddan var härligt seg att drilla. Fisken använde sin tyngd och styrka perfekt! den rusade några gång i början sen surade den vid botten och vägrade att komma upp till ytan.
Men tillslut gav den sig och jag kunde landa fisken. förövrigt så var det en riktigt fin kväll och gäddan tog på ett 20cm atomdragskopia med en röd stipa på.
skitfiske på dere alle!!

2 kommentarer:

  1. hej! uppskattar verkligen din blogg, den gör en riktigt fiskesugen! har bara en sak att påpeka:

    jag vet att du C&R-fiskar väldigt mycket vilket är jättebra, men att sen se bilder på dig där du håller fisken i huvudet och låter hela fiskens tyngd hänga rakt ner gör en lite orolig.
    många studier på fiskarnas skelett har bevisat att det är direkt skadligt att hålla en tyngre fisk i luften utan att ge den stöd under, då detta leder till ryggrads-skador samt ligamentsträckningar i svalget vilket på sikt svälter fisken till döds. många släpper tillbaka till synes välmående fisk, som sedan sakta dör på grund av att de inte kan äta.

    se denna artikel för mer info: http://www.teamnorthpredator.lbmail.se/lodratalyft.html

    det vore även bra för dig att förespråka detta tillvägagångssätt då jag antar att rätt många läser din blogg?


    ser fram emot fler givande rapporter om ditt absolut grymma abborrfiske, som jag avundas dig!

    JW

    SvaraRadera
  2. hmm....ser nu ut som min kommentar inte syns. konstigt. ville hur som helst att du skulle läsa den här forskningsrapporten angående skadligheten att lyfta fiskar i huvudet utan att stödja deras kropp, då de är byggda för viktlöst tillstånd i vatten...:
    http://www.teamnorthpredator.lbmail.se/lodratalyft.html

    följer din blogg och uppskattar den, men det vore bra om du tog detta i åtanke och gärna skrev om det så fler lär sig att man skadar en tung fisk om man lyfter den i gälarna/huvudet/läppen utan att stödja kroppen med andra handen.
    mvh J

    SvaraRadera