söndag 5 april 2009

Öring=SKIT


Många svenska företag inom skogsbruket verkar tänka så!
alla vet vilka regler som gäller när man ska hugga runt öringbäckar, och även ta extra hänsyn till bäckar som är verkligt produktiva.
Jag ska visa er hur en av Västra silens mest produktiva öringbäckar nästan har förstörts!

Bilden längst upp är en bild på hur bäcken såg ut innan skogsmaskiner började slakta runt bäcken.

jag tänkte berätta vika problem vi ser här på bilderna. bilden direkt till höger här visar hur man tagit bort massa träd och buskar runt bäcken.
träd och buskar runt bäckar är mycket viktiga för öringen, träden skyddar öringen mot olika rovfåglar och en annan viktig del är att buskar och trät drar till sig många olika sorters insekter som självklart blir mat till öringen jag skulle även gissa på att någon myrstack har strukit med i det här arbetet och myror är ju med en viktig föda för öringen som blivit borta.


som alla förmodligen sett så blir det väldigt lerigt när stora skogsmaskiner kör upp och ned i skogen och självklart så försvinner leran på olika sätt ett av sätten är att leran rinner ner i bäcken där öringen lever och deras andningsorgan sotas igen av alla lerpartiklar och som ni förstår så kvävs öringen av det skitiga vattnet. leran lägger sig även över öringens lekbotten.
lekgruset slammas igen det finns en sak till som slammar igen lekbotten för öringen och det är all näring som finns i jorden där träden en gång vuxit nu när näringen inte används längre så kommer den sköljas ner i bäcken massa alger och annat kommer bildas på lekgruset och många växter kommer gynnas av den överflödiga näringen och växtligheten ökar i bäcken det ger gömslen men binder ihop lekgruset.
Som ni ser på bilden här nedan texten så är skogen vinklad ned mot bäcken vilket gör att det är ett faktum att överflödig näring och även lera rinner ut i bäcken.

Det är jobbigt att se sådant här alla vet att det är fel, pengar styr vårat handlande även om det är rätt eller fel att göra. människan är lat vi tar dom vägar som är lättast att följa, vi bryr oss inte om vi själva inte råkar illa ut!
jag vill påverka jag vet vad som är rätt och vad som är fel men jag är ensam.
fiskeföreningen har lagt ut mycket pengar och arbete för att få bäcken så produktiv som möjligt men nu är mycket av jobbet borta!
jag vill att företaget som gjort detta ska betala för nytt lekgrus och även plantera nya träd runt bäcken så öringen får skydd mot alla olika sorters predatorer som lurar runt bäcken. jag hjälper gärna till med arbete osv men jag vill att dom som gjort det här ska göra rätt för sig..

skriv i gästboken om ni är för eller emot det jag skrivit nu eller om ni har något att till lägga?
hade gött
MVH Jimmy "Jerkbo" Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar