torsdag 23 april 2009

salmo trutta


Här om dagen sponsrades jag av Nordmarkens Kanot Center jag med trolling utrustning något jag tackar så hjärtligt för! samma kväll så stack jag ut till min närmsta sjö Järnsjön. i sjön finns ett fint bestånd öring "salmo trutta" som det så fint heter på latin.

I sjön är det hårda fiskeregler på vad man får och inte får göra, sido paravaner är förbjudet samt pulkor, så det fick ligga kvar hemma. Men därimot djupriggar får man ha med sig och endast 4 beten i vattnet och 2 öringar per båt om dagen fick gå upp.

Jag använde bomber vobbler på 2 spö och löja på 2 och även lite atraktorblänken på samtliga spön. Det tog inte många minuter innan första rycket i spöt kom, jag missade fisken tyvär men nu visste jag att jag är på rätt väg! det gick 40 minuter till och nu kom det ett bättre ryck JAPP!! fast fisk, den brottades på bra. Efter en stund fick jag se fisken, en fin öring som sitter riktigt bra krokad. Den ville allt annat än att ge upp, den rullade och krånglade vid båten länge innan jag kunde hand ta fisken. Anledningen till att jag inte anväder håv är att jag fått för mig att det betyder otur med att ha en håv med sig under fisket. Sen har jag även en annan sak för mig som är lite konstig jag tackar alltid vattnen jag fiskat i för fisken jag fått, och då menar jag alltid (snacka om sjukt).

Tillbaka till fisken nu då öringen var nära på 60cm lång och vägde runt 2kg. Minimimåtten i sjön är 50cm så den här gången fick faktiskt fisken gå upp som mat fisk vilket jag absolut inte ångrar!

Öringen tog på en hel svart bomber med ett blänke framför.


Trolling är förövrigt ett av de fiske metoder jag behärskar minst av alla olika sorters fisketekniker jag håller på med. Men det är roligt att sticka iväg och trolla ibland så det är något jag garanerat kommer forskavidare på!
Hade gött och skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar