tisdag 13 januari 2009

bygg swefishers angeldon

det speciela med dom här angeldoner är att gäddan inte kan dra ner dem i vattnet vid huggen eller när linan tagit slut på spolen om du råkad missat hugget så nu ska jag visa med bilder om hur jag gjorde.
PS måttet på angeldonet är för ett 200mm borr



material:
GB glasslock, rund pinne,en tom grovsnus dosa, lite spill bräda och som vippa anväder man stålet i en vindrutetokare.








jag sågade till bitarna och skruvade dem till ett H dom två yrtersta trä bitarna är 26
cm långa och den mittersta är 22
cm lång jag borrade ett vardera hål i den korta och fäste med skruv som ni ser på bilden borret var på 2mm





jag borrade ett hål tvärs igenom den runda pinnen som ska bli själva lin hållaren på angeldonet jag en rund plast bit på vadera sida av spolen som hindrar linan att åka ut på sidorna.
Borret är var i mitt fall ett 2mm och
jag använde Dyckert elkörzinkad 50-20mm. Sedan spikar du i den i centrum på den korta trä biten



ta lös stålet i vindrutetorkan och det gör du lättast med en avbitare och vipps så har du en vippa du borrar ett hål till vippan i en av dem längre träbitarna.
Och klipp i sönder botten på
snusdosan så det blir en rund cirkel och fäst den sedan på vippan som på bilden
Om angeldonet ser ut som på bilden så har nu byggt ett eget swefisher angeldon som har sina fördelar.



hoppas detta lilla projekt har hjälp någon av er sportfiskare där ute. om ni själva har någon ide ni vill dela med er av så skriv i gästboken om eran ide så gör jag som jag gort här ovan.
SKIT FISKE PÅ ER!!

1 kommentar:

  1. asså hur fan kan linrullen snurra om du slår fast den i träet och hur fäste du dom runda plast bitarna på korta runda pinnen

    SvaraRadera