tisdag 13 januari 2009

nya skogs sjön










jag var ute och



fiskade häromdagen jag och min broder kim och hans vänn johan N,



fisket började kl 08,00 i en skogs sjö som vi tidigare inte har fiskat i men har varit sugna på att test fiska i någon gång. och det gjorde vi med resultat! vi började med att rigga upp våra hem snickrade hög teknologiska angeldon. 20 st och lika många hål var tvunget att borras och det var lättare sakt än gjort med ett 200mm mora borr, men det gick och efter ca en timme var allt ute med abborre som bete. vi delade ut oss så vi kunde hålla uppsikt på alla donen. och självklart satt vi och pimplade samtidigt i väntan på att gäddorna skulle hugga. abborren verkade hugg villig och många små abborrar fick känna den kalla vinter luften angeldonen glömdes lixom bort medan abborrarna frossade på våra röd vita maggots. men så hörde jag kim hojjta till vi hade en fälning på hans sida av angeldonen han var snabbt där och kollade och jo visst rullen spolade ut lina han väntade på att gäddan skulle stanna och vända betet. rullen stannade till kim väntade i kanske 5 sekunder och sedan drog han till med mot hugg!! han tittade på mig rätt i ögonen och sa följande -grisen spotta!! han blev tyst och riggade om på nytt och sätte sig på sin platts och började pimpla igen jag och johan gjorde det samma men det tog inte mer än en ca 20 min innan han börjar hojjta på oss igen jag och johan tittar direkt mot angeldonen, men vi ser ingen fälning! vad hojjtade han om? vi såg tillbaka mot kim och såg att han kämpade med något i pimpel hålet han hade tyligen fått ett fin hugg på pirken vi stod på håll och kollade på när han föriktigt drilla in fisken. han stoppade varsamt ner händerna i pimpel hålet och tog upp en riktigt fin romstint randig krigare. jag var tvungen att gå dit och ta ett foto på abborren. den var riktigt fin och vägde säkert runt kilot bara en sådan fisk förgyller fisketurer men än är dagen ung och fisket långt ifrån slut.



tillbaks till våra pimpel hål igen med ännu ett hopp om att kanske kunna få en fin abborre på kroken det går en stund jag borrar många nya hål men bara små abborrar som hugger jag sitter och kollar runt lite räknar hur många hål jag borrat stirrar på johans och kims angeldon. jag gav mina egna angeldon en snabb titt och något stämde inte det fattades ett angeldon jag reste mig upp och gick för att kolla och där ser jag att en angel donet som ryckts lös ur is fästet men spolen rullar inte? men jag tar tag i lina och gör ett hårt mot hugg för att vara på den säkra sidan och det blir tvär stumt och det börjar dunka hårt i linan jag försöker få kontroll på fisken och drar sakta in decimeter efter decimeter, grabbarna har samlats runt mig och väntar med spänning på vad det är för storlek på fisken, jag får en glimt av fisken i det klara vattnet men såg inte storleken på fisken den kom närmare och närmare ytan och plöttsligt ser jag den brottas precis under fötterna på mig den ser brutal ut när den slänger med käften, en helt otrolig syn för mig som vanligtvis fiskar i piss gula vatten. den gjorde en rusning och dungkade igen i linan jag drilla upp den mot isen igen och styrde in huvudet i borr hålet, jag gjorde ett stadigt hjälgrepp och drog upp den på isen den var fet vi vägde den och gäddan pressade vågen ner till hela 7 kilo det blev ett foto och sen fick den friheten åter.



det var en riktigt härlig angel gädda och den högg på ett köpt angeldon tyvär så jag fick inte testa
mina hemma gjorda högteknologiska angeldon.



men jag riggade om donen och gick iväg till abborrstimmen och började rycka som vanligt det blev dött i hålet en stund jag tänkte att jag gör några lock ryck innan jag byter hål. när lock rycken var klara höjde jag pirken ca en dm över botten och sen började det små tycka i spötoppen jag sätta mot hugg och det blev ett fint mot stånd, äntligen en större abborre tänkte jag tyst för mig själv.. jag ville inte hojjta hit grabbarna än om jag skulle tappa fisken. men upp komme en präktig abborre grabbarna hade sett att jag hade haft det knivit i piumpel hålet så dom stirrade efter mig för att få en glimt av vad jag hade fått upp ur hålet bror min skyndade sig till mig med kamera och våg abborren vägde ca 900 gr och är klart godkänd pimpel borre ett fota och sen fick den sin frihet åter..






dagen började dra ihop sig och det var dags för hem färd, det blev en lyckad fiske dag för oss alla avän för johan som fick som oss andra njuta va synen på 2 fina abborrar och sett en 7 kilos gädda brottas precis under fötterna på oss. dagen får betyg 7 av 10 möjliga !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar