måndag 19 januari 2009

Tappad 2 kilos borre!






fiske dagen började som vanligt upp vi 07,30 börja med kaffet, ner i källaren och hugger tändved och sedan lasta bilen och fara iväg.


jag åker till den lilla skogssjö jag skrivit om tidigare.



tempen låg på 0an och under natten hade det kräkt ut snö från himlen ca 1,5dm .



Jag gick ut på isen med is borr ryggsäck och en låda angeldon och det blev tungt att pulsa i snön efter en stund. Men jag kom fram till min pimpel platts borrade några hål och pimplade den var inte ett liv någonstans och pimpel djupet var ca 6-7 meter jag testade lite djupare på runt 8,5 meter jag borrade ytterligare några resultatlösa pimpel hål utan en enda känning i spöt.



men efter 8 tomma hål så hittade jag äntligen ett hål med fisk några små abborrar efter att ha dragit 3-4 st småttingar blev det helt dött igen jag sänkte ner pirken mot botten och gjorte några lock ryck och drog upp den sakta PANG!! fisk på! En fin jäkel drar ut ganska bra med lina men halväg st upp från botten släpper den. jag skicka fort ner pirken igen och hoppades på att det skulle finnas någon mer abborre i samma storlek jag satt några minuter utan känning.. nytt håll borrades utan fisk och samma sak i 3 ytterligare hål.. under tiden jag fiskat har det snöat med jämna mellan rum och jag förstog att tempen gick upp och ner i luften



jag tänkte att jag måste bryta det här. Jag gick ännu längre ut. I sjöns mitt det var betydligt
djupare ca 13 meter jag slängde ner pirken och började dunka den i botten, Det blev tvär stopp i spöt jag började försiktigt dra upp det som nu hade fastnat på kroken inge tecken på att det var fisk det var bara tungt att veva upp precis som en gren men efter att ha vevat upp ca 5 meter kommer det som jag hade väntat på en lång rusning! det var fisk och den var stor jag vevade upp en meter efter ruset och nu kom det en till rusning och sedan några hårda ryck. jag vevade lugnt för att hela tiden ha kontroll över fisken den gjorde några små rusningar och dunkade hårt ända upp i pimpel hålet jag fick se abborren i det klara vattnet den var inte bara stor den var enorm!! den största jag sett under alla mina år som sportfiskare 2 kilos gränsen är äntligen spräckt tänkte jag! abborren kom till hålet den blev större hela tiden. jag fick läge att dra upp den ur hålet jag tog chansen! den slog med huvudet fram och tillbaka i hålet pirken fastnade i is kanten och abborren slog sig loss!! jag kände hur hjärtat sakta lugnade sig och allt bara dog ut. jag tappade den jag tappade mitt livs största abborre!






Men jag ville inte ge upp ner i hålet och började pimpla jag fick upp några fina mat abborrar runt 3hg humöret kom tillbaka. för det var fisk i varje hål och med jämna mellanrum högg det på något större som bara navsade på pirken.


ett nytt hål men nya hopp om att man kanske hittat en ställe med flera stora kr
igare? ner på botten med pirken och körde dom vanliga lock teknikerna, still med pirken koncent
rationen på spötoppen och ja där var det lite små napp jag gjorde ett litet mot hugg och det
blev stumt inte gren stumt men det blev stumt i spöt i följd av några ryckningar yes tänkte jag en fining till jag drilla upp fisken som var en riktigt bra kämpe rusningar hit och dit och hårda du
nkanden i spöt. den här abborren fick jag faktiskt upp och jag fick fram min ss-våg ur ryggan och vägde dagens största
abborre och den vägde mäktiga 1,4 kilo jag var överlycklig.








efter det släppte abborrarna lös på riktigt solen började titta fram och storlekarna var från dom minsta till 2-3 hg abborrar innan jag avslutade fisket landade jag även en fin abborre till på 9hg


den här dagen är jag riktigt nöjd med och jag ger den 8 poäng av 10 möjliga det var synd att jag tappade den stora och att starten var seg övrigt var allt kanon!




I morgon ger jag mig ut igen och gör ett nytt försök förväntningarna är på topp!




skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar