torsdag 22 januari 2009

Predator kampen

ja men dagens fiskeraport
dagen verkade ganska stadig
vind: negativt
temp: +/-

men det var grå mulet och det hade varit 2 + hela eftermiddagen i går så all snö hade smält på isen allt var bara ett stort slask..

jag borrade inga hål den första timmen jag hade ju så många gamla att fiska i. och dom var ca 3 dm breda nu så isen verkar ha fått tagit lite stryk av dom senaste dagarnas väder.
fisket började bra fisk fanns det iallafall men vart var dom stora ?
bara massa små fisk som hugger och mört som biter av maggoten.
jag borrade ett hål en bit bort från mörten för att slippa sätta på ny maggot hela tiden. man blev ju lite frusen av det.. självklart hålde jag mig inom mitt heta abborrområde jag fytta mig bara ca 10 meter. ner men pirken och började dunka upp botten slam.
Och det sög tag i spöt något så inne helv.te!! jag tänkte att nu är svenska abborr rekorden på G
fisken rusade iväg 1 meter 2 meter 3 meter 4 meter 5 meter 6 meter. vad är det här för muterad super abborre tänkte jag?
en minut gick utan att fått sett abborren. jag hade inte en tanke på att det skulle ha varit en annan art nej då..
det gick en minut till. Jag vred åt slirbromsen lite och fick sakta upp fisken en meter åt gång .
och där! jag såg en fisk ner i djupet! den var säkert en halv meter !! den rusade ner till botten igen och började brottas allt från början pumpa pumpa pumpa!


fisken började tröttna jag fick upp den fortare nu än förut. jag visste att den var nära pimpelhålet

men jag såg den inte?
Plötsligt dög det upp ett huvud i hålet! och gissa vad? En gädda! här har jag stått mitt i sjön helt själv och pumpat som en tok fast besluten om att jag har på den största abborre i hela vida värden i ca 4 minuter.. när man väl såg fisken kände man sig förbannat dum som trodde det var abborre som huggit och kämpade som en oxe. jag fick faktisk 2 gäddor i dag båda på pirk. det var roliga stunder men det var ju inte riktat fiske så dom borde inte räknatsmed i dagens fångst.
det blev ingen stor abborre i dag fisket avslutades kl 14.00 prick.


man har ju sina teorier. stället jag pimplar på
är på 12-13 meters djup så vad tusan gjorde

gäddan där!?
men som sagt jag har mina aningar. när snön smälte blev jakt ljuset mkt bättre och göddorna hittade mitt stora stim med abborre och mört. den har förmodligen jagat där ett tag och därmed drivit bort mina fina abborrar. jag hoppas gäddorna simmar in mot vassen snart igen men dom stannar väl tills maten är borta.så nästa vecka blir det till att hitta ett nytt bra pimpel ställe och hoppas på att gäddorna inte har hunnit före mig ..
skit fiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar