lördag 17 januari 2009

Små tips



det är härligt nu vinter tid fiskarna väger som mäst och man får vara med om riktigt extrema fisketurer. men ändå längtar man tillbaka till sommaren jag ska skriva ner några saker ni ska ha i bakhuvudet till sommaren när ni fiskar abborr.
sommaren 08 var jag utkårad som värmlands abborrkung jag vann många fina priser från fiskeutrustningar, guldnålar och även prispengar ett par gånger.
många abborrar överkilot landades om och om igen. Handlar det om tur? eller om kunskap?
frågar någon mig som vill jag säga kunskap men alla vet att ju att tur går hand i hand med kunskapen på många olika sätt.

I det här inlägget tänkte jag skriva 4 små tips som man kan göra för att lyckas lite bättre
vissa känner säkert till dom här tippsen men det gör nog inte alla som läser i min blogg
(hoppas jag)
tips 1
nu kommer du få 2 tips som hjälper dig när abborren är lite trögare än vanligt
som sakt när fisket är lite trökt så kan det enda som behövs är att göra jiggen lite livligare.
du kan lätt trimma upp din curly tail jigg (en jigg med bara en tjärt) du klipper jigg tjärten mitt itu längs med tjärten nu då, så du du inte tror man klipper bort jigg tjärten. det gör jigg mer rörlig och sänder ut helt andra vibrationer i vattnet i jämnförelse men hur jiggen gick förut i vattnet, det här kan verkligen göra skillnad i vissa lägen det är alltid värt att testa.
tips 2
mitt andra tips är om hur man trimmar en vanlig shad jigg (fisk liknade jigg)
det här tippset är en av mina personliga favoriter
jag gör så att jag drar lite i jigg tjärten tills den blir längre, var försiktig så du inte drar isönder jiggen. du ser när den blivit längre gör du rätt kan du göra jiggen en hel cm längre. i vattnet fladdrar jiggen otroligt förföriskt och lockar igång den trögaste abborren.
det här måste testas!

tips 3
alla jiggfiskare har ett gemensamt broblem i jiggfisket, Gäddorna som ständigt biter av linan! man ska ju hälst inte använda ståltafs vid jiggfiske för att det sabbar jiggens förförelse i vattnet. lösningen är engkel. 0,30mm flätlina det står emot ett par tre gäddor innan den ger med sig, plus att den inte nöts av när du fastnar i grenar och vassa stenar på botten. flätlina kan du även smörja in med doft medel viket kan göra det där lilla extra! den här så kallade tafsen är väl genom provad av mig själv och tack vare den lilla extra lin stumpen så har jag landat lyckats 2 riktigt fina gäddor över det magiska 10 kg.
tips4
i draglådan ligger ju som sakt alltid några avbitna jiggar och skräpar tillsammans med massa engkelkrokar i alla storlekar som finns att köpa. men du kan använda den trasiga jiggen som en krokhållare fäst bara krokarna i jiggen så skyddar du krokarna från att bli slöga.
och det var allt jag hade att komma med i dag..
skit fiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar